nuffnang

mey

Followers

05 March 2012

hati-hati dalam mengasah hati

assalamualaikum ~

entry kali ni berkaitan dgn manusia .
acapkali sekarang ni, di sekitar saya . . . masalah manusia tidak puas hati satu sama lain . untung la saya , saya dengar dari pihak dea. dan saya juga dgr dari awak. .
awakkk ~ sebagai seorang kawan, saya harap awak tabah mgahdapi hidup. inilah cabaran yang telah ditetapkan untuk awak. jgn takut kawan dengan dugaan didunia . kerana apa yang kita kejar dam mahukan adalah akhirat(syurga) disana yang selamanya . . jauhi dari kata-kata nista . apa yang perlu, hanya mendoakan mereka sedar akan kesilapan dari terus menuding jari kepada orang lain. saya tahu awak sedih, saya rasa apa yang awak rasa . u must know . everything happen, there's have reasons. itu yang Allah swt dah tetapkan . .
saya tahu awak kuat.

kawan ~ kita harus begini :)
  1. mereka ini nampak senyum wajah lahirnya, tapi hatinya berduka dengan Allah, cemas, harap, bergantung dan bertawakkal dengan Allah.
  2. kaki mereka berpijak di bumi tapi hati dan persaan mengembara ke alam yang lebih tinggi. kakinya didunia tapi perasaannya di akhirat.
  3. jasad lahirnya bersama dunia tapi hatinya tak terpikat dengan dunia kerana hatinya bersama Allah.
  4. badan lahirnya mengembara di bumi tuhan tapi rohnya mengembara di alam rohani.
  5. mulutnya bercakap dengan manusia tapi hatinya taklepas berhubing dengan Allah.
  6. matanya memandang dunia tapi hatinya takut pada neraka Allah.
  7. telinga nya mendengar percakapan manusia tapi hatinya mendengar apa kata Allah.


p/s: saya sayangkan kawan-kawan saya, :)



No comments:

Post a Comment

Assalammualaikum . .
apa kata korg tentang entries di atas ?
komen lah sikittt ^^